fredag 9 september 2011

Sjuornas projektmål för "människan och samhället"

Hej sjuor!
Välj ett mål nedan som du tänker att du uppnått och berätta hur du tänker. Detta gör du i din loggbok!
hälsar projektlärarna Maria, Torbjörn, Ellen, Pernilla, Jessica och Annsofie



GEOGRAFI
• Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
• Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
• Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.

HISTORIA
• Demokratisering i Sverige.
• Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.

RELIGIONSKUNSKAP
• Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
• Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
• Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.

SAMHÄLLSKUNSKAP
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
• Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.
• Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.
BILD
• Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
• Framställning av kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
• Presentationer av eget bildskapande.
• Kunna analysera bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
• Kunna analysera konst-och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.

SVENSKA
• Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
• Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
• Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.

MUSIK
• Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.
• Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
• Ljudets och musikens fysiska, tanke-och känslomässiga påverkan på människan. Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer, med fokus på etnicitet och kön.

SLÖJD
• Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar