Nu ska vi jobba med dessa förmågorna, som vi kommer att gå igenom och diskutera på lektionen.
E
|
C
|
A
|
Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor kan du tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
|
Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor kan du tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor kan du tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
Du kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Du kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Du kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
|
Du drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Du drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Du drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Du kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Du kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Du kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
|
Klicka här för att ladda ner dessa texter som en PDF.
Efter det ska vi ta oss an påståendena här nedan, som kommer från olika recensenter i både Norge och Sverige. Påståendena handlar om just Erlend Loes författarskap. Efter påståendena kommer frågor som vi ska svara på. Detta kan göras individuellt eller två och två. Det finns inga rätta svar utan detta handlar om våra tolkningar! Vi ska dock kunna förklara varför vi tycker som vi tycker. Mejla era svar till mig och glöm inte skriva vem det är ifrån. Lycka till!
Nu ska man minnas att intrigen sällan är central i Erlend Loes romaner, som istället hålls vid liv av situationskomik och själva den ironiska tonen. Ibland lyckas detta, ibland inte.
1. Vad tror du/ni att recensenten menar med att intrigen sällan är central i Erlend Loes romaner?
2. Ge exempel på en mening eller två från texterna du/ni precis läst, som du/ni tycker passar in på situationskomik eller en ironisk ton. Minst ett exempel från varje text.
|
Angående Erlend Loes ”Stille dager i Mixing Part”:
· De tre barna spiller for det meste kulissenes rolle.
· De tre barnen har biroller som främst tydliggör föräldrarnas brister.
3. Vad menar recensenterna när de skriver såhär tror du/ni? Tycker du/ni också så när du/ni läser textutdraget ur boken?
|
Erlend Loe forbindes gjerne med spretten ironi og naivistiske innfallsvinkler til store tema som mannens hjelpeløshet.
4. Jämför textstycket ur ”Tatt av kvinnen” med textstycket ur ”Stille dagar i Mixing Part” och textstycket ur ”Maria och José”. Hur skildras människans hjälplöshet i de olika berättelserna? Finns det likheter eller är dem hjälplösa på olika sätt?
|
Det blir ikke alltid veldig stor litteratur av det, i blant er den ganske liten og går med lette steg gjennom leserens hode, men det er nesten alltid morsomt – i den forstand at vi ler. Også når det egentlig er ganske tragisk det hele – og da er Loe best.
5. Vad menar recensenten tror du/ni?
|
Erlend Loe själv om ”Stille dager i Mixing Part”:
- Jeg er opptatt av å lage personer som har et indre liv som går helt "bananas", og det gjør denne mannen, sier Loe.
6. Vad menar Loe tror du/ni? Och på vilket sätt tycker du/ni att Teleman, huvudpersonen i ”Stille dager i Mixing Part”, går helt ”bananas”? Ge gärna något exempel från textutdraget du/ni har läst som illustrerar detta.
|
Angående Erlend Loes ”Maria & José”:
Boken har inget absolut syfte, den driver fram olika känslor (ungefär som poesi)....och om man faller eller ej, är en smaksak.
7. Vad menar recensenten tror du/ni? Håller du/ni med? Driver den fram några känslor? Vilka i så fall?
|
Angående huvudpersonen i Erlend Loes ”Tatt av kvinnen”:
Han har eit problem med å ta standpunkt og tek ofte den lettaste utvegen.
8. Vad menar recensenten tror du/ni? Håller du/ni med? Ge något exempel ur texten från textutdraget du/ni har läst för att styrka din/era åsikter, och kommentera detta.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar