fredag 1 februari 2013

Juno!


Nu ska vi prata om Juno! Vi kommer att göra det genom att chatta. Jag har delat in er i grupper. Gruppen skapar sedan ett eget chattrum på todaysmeet.com och mejlar länken till Pernilla. Ni väljer sedan en av de färgglada frågegrupperna här längre ner och diskuterar de frågorna.

Varför chattar vi?
Det kan vara bra att pröva olika sätta att diskutera på. Att skriva ner vad man tycker är ett annorlunda sätt än att säga det muntligt. Båda metoderna är bra och jag tror att vi alla behöver få pröva olika sätt. Det är också väldigt bra att chatta eftersom vi då har allting vi sagt nerskrivet. Då kan vi gå tillbaka och kolla upp vad det nu var vi sa på ett helt annat sätt. Och eftersom ni sedan ska redovisa vad ni tycker om frågorna tänker jag att det är bra för er att chatta om det. Då kan ni utgå från chatten när ni sedan ska planera eran redovisning!

Hur gör vi för att chatta?
1.     Gå in på www.todyasmeet.com

2.     Namnge ert chattrum. Tänk på att namnet inte kan innehålla å, ä eller ö. När ni har en grön bock under namnet så är namnet okej!

3.     Bestäm hur länge ni vill att chattrummet ska finnas – minst en dag!

4.     Klicka på ”Create your room”

5.     När ni kommit in chattrummet kopierar ni länken och mejlar mig. Ni ser också till att alla i er grupp har länken så de kan gå in där.

6.     Nu är det bara att sätta igång och diskutera frågorna. Det är nu viktigt att vi all är deltagande i samtalet och gör ditt bästa för diskutera och uttrycka våra åsikter på ett sätt så att alla förstår.

7.     Tänk på att jag kommer att gå in i ert chattrum någon gång under lektionen för att vara med i diskussionen en stund! Jag är ju självklart nyfiken på vad det är ni tycker om filmen! J

8.     Innan lektionen är klar ska vi spara ner eran chattdiskussion. Det gör vi genom att trycka på ”transcript” som finns under chattrutan. Sedan väljer vi Arkiv à Skriv ut à PDF à Spara som PDF. Döp det till gruppmedlemmarnas namn och se till att mejla det till alla gruppmedlemmar och till mig på pernilla@humfryskolan.se

Nästa lektion kommer vi att jobba med att skapa en keynote-presentation där varje grupp presenterar sina tankar om filmen med utgångspunkt i sin chatt. Dessa kommer vi sedan att redovisa.

OBS! Du som inte är närvarande på chattlektionen, individuell uppgift:
Välj en av frågegrupperna nedan. Skriv ner dina egna tankar i ett pagesdokument och mejla dem till mig. Du utgår sedan från dessa när du gör din keynote-presentation på nästa lektion.


Lycka till allihop! Nu kör vi!

1.  När Juno blir gravid tvingas hon snabbt in i en vuxenvärld, där hon måste ta konsekvenserna av sitt beslut att ha sex. Trots att hon själv i vissa avseenden är ett barn har hon plötsligt ansvar för ett kommande barns framtid.

• Hur upplever du Juno i filmens början? När blir man vuxen? I Sverige är man varken myndig eller gammal nog att köra bil i Junos ålder. Vad tycker du om det? Är 18 år en rimlig ålder för att betraktas som myndig - och vad innebär det?

2. Runt om i världen varierar gränsen för sexuellt självbestämmande, alltså när man anses sexuellt myndig. När man, som Juno, är 16 år är man sexuellt myndig i till exempel Sverige, men inte i alla delstater i USA.

• När är det rimligt att betraktas som sexuellt myndig? Varför, tycker du?



3. Beskedet att Juno är gravid verkar hon själv ta lätt på. Hon matar ur sig one liners och bokar tid på abortkliniken utan att blinka. När hon istället bestämmer sig för att föda barnet letar hon efter coola och snygga adoptivföräldrar åt det. Leahs varning om följderna av att föda barnet, att Juno kanske till och med riskerar att bli avstängd, skjuter Juno bort med att hon kanske istället blir helgonförklarad för sitt osjälviska agerande. Det är först när hon ska berätta för sina föräldrar som en annan sida av den sarkastiska och självsäkra tjejen kommer fram. Hon är nervös och våndas inför deras reaktion. När hennes pappa får höra nyheten kan han inte låta bli att ge uttryck för viss besvikelse; "I thought you were the kind of girl who knew when to say when". För första gången saktar filmen ner och en annan, mer allvarlig Juno blir synlig. En Juno som konstaterar att hon "inte riktigt vet vad för slags flicka hon är".

• Scenen visar oss att Juno kanske inte är lika självsäker som hon ger sken av. Hur tror du att hon känner sig? Osäker? Ensam? Ung?

• Hur tänker ni kring Junos attityd och språk? Kan en tänka sig att hon använder det som ett skydd, en mur att gömma sig bakom? Tänker ni något kring hur Juno refererar till sitt ofödda barn?

• Vem jag är, eller hur jag upplever mig själv, är inte bara en fråga om vem en själv anser sig vara. Självbilden står också i relation till andras bild av en och bemötandet av en. Hur reagerar Junos omgivning? Hjälper hennes föräldrar henne att hantera situationen? Vad gör de bra/mindre bra?



4. Juno och Paulie är kapabla till att bli biologiska föräldrar men Juno anser inte att hon är mogen att bli mamma. Beslutet att adoptera bort barnet står fast, även om Junos idé om vad som utmärker en perfekt förälder förändras.

• Juno letar efter ett heterosexuellt par i 35-års åldern. Är det en idealisk ålder att få barn? Är det idealiskt att det är två föräldrar? Är det idealiskt att det är en man och en kvinna? Varför/varför inte? Vad utmärker en bra förälder?

• Om en kan få barn, är det då en rättighet att få bli förälder? Om en, som Vanessa, inte kan få barn, är det då en rättighet att få bli förälder? I filmen har Paulie lite att säga till om, beslutet att adoptera bort barnet är Junos. Borde Paulie ha varit mer delaktig? Har mamman mer rätt till barnet än pappan? Vad hade hänt om Paulie insisterade på att själv ta hand om barnet?

• Vilken rättighet har ett barn till sina biologiska föräldrar, i fall där det är möjligt att känna till dessa? Vad tycker du; borde Vanessa berätta för sitt barn att det är adopterat? Om hon berättar det och barnet frågar, måste hon då berätta vad hon vet om dess biologiska mor, Juno? Har den biologiska föräldern rätt att inte vara förälder, att inte vara tillgänglig om barnet i vuxen ålder gör eftersökningar?

• Paulie är osäker och vet inte riktigt hur han ska hantera situationen med Junos graviditet. Han vet inte om han ska, borde eller ens får följa med på ultraljudet och det lilla intresse han försiktigt visar är Juno inte speciellt lyhörd inför. Varför stänger Juno honom ute? Eller stänger han sig ute själv?



5. Junos föräldrar är skilda och hon bor med sin pappa och styvmamma. När hon får höra av Mark att han planerar att lämna Vanessa blir hon förtvivlad, den familj hon utsett till sitt barn splittras, men kanske viktigare; uppbrottet får henne också att tvivla på att det överhuvudtaget finns beständig kärlek. När hon kommer hem frågar hon sin pappa huruvida två personer kan vara lyckliga tillsammans för alltid. Junos pappa konstaterar att det gäller att hitta just den person som älskar en villkorslöst, just för den man är - oavsett hur man är.

• Vad tänker ni kring varaktig kärlek? Vad menar Mac, Junos pappa, med att en ska hitta någon som gillar en för den en är? Har han rätt eller ska vi istället vara den person andra vill att vi ska vara? Kan vi veta att vi kan vara lycklig för alltid tillsammans med någon? Trots att förändring är en del av den mänskliga naturen?



6. Det krävs mod för att visa kärlek och starka känslor. I filmen påminner den person Juno väljer som mamma till sitt barn, Vanessa, om en annan karaktär; Junos vän, kärlek och pappan till barnet; Paulie (!).
Både Vanessa och Paulie har starka känslor inom sig, men de har inte helt lätt att ge uttryck för dem. I den hjärtknipande scenen på köpcentret, när Vanessa pratar med bebisen i Junos mage, visar Vanessa prov på stort mod samtidigt som hon övervinner något hos sig själv. Hon känner sig fånig men glömmer helt bort sin tafatthet när hon känner bebisen sparka efter sitt staplande tal till den. Den kavata och talföra Juno skämtar bort och häm-mar Paulies försök att visa vad han känner för Juno och hans små trevande antydningar blir inte tydliga förens han är rejält uppjagad och arg på henne. Då kommer det fram att hon "krossat hans hjärta".

• Varför är det så svårt att visa kärlek? Vad håller Vanessa tillbaka? Varför säger Paulie inte tidigare rakt ut till Juno vad han känner? Varför verkar Juno jobba i motsatt riktning och till och med försöka para ihop Paulie med en annan tjej?


Vi jobbar med dessa kunskapskrav:
Förmåga:
E
C
A
Att kunna tolka och analysera
Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.

Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Du kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Att kunna delta i en diskussion, uttrycka åsikter och kommentera andras tankar
Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt.

Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.

Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

Att kunna redovisa
Du kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Du kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande
struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Du kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar