Nu ska vi prata om Juno! Vi kommer att göra det genom att
chatta. Jag har delat in er i grupper. Gruppen
skapar sedan ett eget chattrum på todaysmeet.com och mejlar länken till
Pernilla. Ni väljer sedan en av de färgglada frågegrupperna här längre ner och
diskuterar de frågorna.
Varför chattar vi?
Det kan vara bra att pröva olika sätta att diskutera på. Att
skriva ner vad man tycker är ett annorlunda sätt än att säga det muntligt. Båda
metoderna är bra och jag tror att vi alla behöver få pröva olika sätt. Det är
också väldigt bra att chatta eftersom vi då har allting vi sagt nerskrivet. Då
kan vi gå tillbaka och kolla upp vad det nu var vi sa på ett helt annat sätt.
Och eftersom ni sedan ska redovisa vad ni tycker om frågorna tänker jag att det
är bra för er att chatta om det. Då kan ni utgå från chatten när ni sedan ska
planera eran redovisning!
Hur gör vi för att chatta?
2.
Namnge ert chattrum. Tänk på att namnet inte kan
innehålla å, ä eller ö. När ni har en grön bock under namnet så är namnet okej!
3.
Bestäm hur länge ni vill att chattrummet ska
finnas – minst en dag!
4.
Klicka på ”Create your room”
5.
När ni kommit in chattrummet kopierar ni länken
och mejlar mig. Ni ser också till att alla i er grupp har länken så de kan gå
in där.
6.
Nu är det bara att sätta igång och diskutera
frågorna. Det är nu viktigt att vi all är deltagande i samtalet och gör ditt
bästa för diskutera och uttrycka våra åsikter på ett sätt så att alla förstår.
7.
Tänk på att jag kommer att gå in i ert chattrum
någon gång under lektionen för att vara med i diskussionen en stund! Jag är ju
självklart nyfiken på vad det är ni tycker om filmen! J
8.
Innan lektionen är klar ska vi spara ner eran
chattdiskussion. Det gör vi genom att trycka på ”transcript” som finns under
chattrutan. Sedan väljer vi Arkiv à
Skriv ut à
PDF à
Spara som PDF. Döp det till gruppmedlemmarnas namn och se till att mejla det till
alla gruppmedlemmar och till mig på pernilla@humfryskolan.se
Nästa lektion kommer vi att jobba med att skapa en
keynote-presentation där varje grupp presenterar sina tankar om filmen med
utgångspunkt i sin chatt. Dessa kommer vi sedan att redovisa.
OBS! Du som inte är närvarande på chattlektionen,
individuell uppgift:
Välj en av frågegrupperna nedan. Skriv ner dina egna tankar i
ett pagesdokument och mejla dem till mig. Du utgår sedan från dessa när du gör
din keynote-presentation på nästa lektion.
Lycka till allihop! Nu kör vi!
1. När Juno blir
gravid tvingas hon snabbt in i en vuxenvärld, där hon måste ta konsekvenserna
av sitt beslut att ha sex. Trots att hon själv i vissa avseenden är ett barn
har hon plötsligt ansvar för ett kommande barns framtid.
• Hur upplever du Juno i filmens början? När blir man
vuxen? I Sverige är man varken myndig eller gammal nog att köra bil i Junos
ålder. Vad tycker du om det? Är 18 år en rimlig ålder för att betraktas som
myndig - och vad innebär det?
2. Runt om i världen varierar gränsen för sexuellt självbestämmande,
alltså när man anses sexuellt myndig. När man, som Juno, är 16 år är man
sexuellt myndig i till exempel Sverige, men inte i alla delstater i USA.
• När är det rimligt att betraktas som sexuellt myndig?
Varför, tycker du?
|
3. Beskedet att Juno är gravid verkar hon själv ta lätt
på. Hon matar ur sig one liners och bokar tid på abortkliniken utan att
blinka. När hon istället bestämmer sig för att föda barnet letar hon efter
coola och snygga adoptivföräldrar åt det. Leahs varning om följderna av att
föda barnet, att Juno kanske till och med riskerar att bli avstängd, skjuter
Juno bort med att hon kanske istället blir helgonförklarad för sitt
osjälviska agerande. Det är först när hon ska berätta för sina föräldrar som
en annan sida av den sarkastiska och självsäkra tjejen kommer fram. Hon är
nervös och våndas inför deras reaktion. När hennes pappa får höra nyheten kan
han inte låta bli att ge uttryck för viss besvikelse; "I thought you
were the kind of girl who knew when to say when". För första gången
saktar filmen ner och en annan, mer allvarlig Juno blir synlig. En Juno som
konstaterar att hon "inte riktigt vet vad för slags flicka hon är".
• Scenen visar oss att Juno kanske inte är lika självsäker
som hon ger sken av. Hur tror du att hon känner sig? Osäker? Ensam? Ung?
• Hur tänker ni kring Junos attityd och språk? Kan en
tänka sig att hon använder det som ett skydd, en mur att gömma sig bakom? Tänker
ni något kring hur Juno refererar till sitt ofödda barn?
• Vem jag är, eller hur jag upplever mig själv, är inte bara
en fråga om vem en själv anser sig vara. Självbilden står också i relation
till andras bild av en och bemötandet av en. Hur reagerar Junos omgivning?
Hjälper hennes föräldrar henne att hantera situationen? Vad gör de bra/mindre
bra?
|
4. Juno och Paulie är kapabla till att bli biologiska
föräldrar men Juno anser inte att hon är mogen att bli mamma. Beslutet att
adoptera bort barnet står fast, även om Junos idé om vad som utmärker en
perfekt förälder förändras.
• Juno letar efter ett heterosexuellt par i 35-års åldern.
Är det en idealisk ålder att få barn? Är det idealiskt att det är två
föräldrar? Är det idealiskt att det är en man och en kvinna? Varför/varför inte?
Vad utmärker en bra förälder?
• Om en kan få barn, är det då en rättighet att få bli förälder?
Om en, som Vanessa, inte kan få barn, är det då en rättighet att få bli
förälder? I filmen har Paulie lite att säga till om, beslutet att adoptera
bort barnet är Junos. Borde Paulie ha varit mer delaktig? Har mamman mer rätt
till barnet än pappan? Vad hade hänt om Paulie insisterade på att själv ta
hand om barnet?
• Vilken rättighet har ett barn till sina biologiska
föräldrar, i fall där det är möjligt att känna till dessa? Vad tycker du;
borde Vanessa berätta för sitt barn att det är adopterat? Om hon berättar det
och barnet frågar, måste hon då berätta vad hon vet om dess biologiska mor,
Juno? Har den biologiska föräldern rätt att inte vara förälder, att inte vara
tillgänglig om barnet i vuxen ålder gör eftersökningar?
• Paulie är osäker och vet inte riktigt hur han ska
hantera situationen med Junos graviditet. Han vet inte om han ska, borde
eller ens får följa med på ultraljudet och det lilla intresse han försiktigt
visar är Juno inte speciellt lyhörd inför. Varför stänger Juno honom ute?
Eller stänger han sig ute själv?
|
5. Junos föräldrar är skilda och hon bor med sin pappa och
styvmamma. När hon får höra av Mark att han planerar att lämna Vanessa blir
hon förtvivlad, den familj hon utsett till sitt barn splittras, men kanske
viktigare; uppbrottet får henne också att tvivla på att det överhuvudtaget
finns beständig kärlek. När hon kommer hem frågar hon sin pappa huruvida två
personer kan vara lyckliga tillsammans för alltid. Junos pappa konstaterar
att det gäller att hitta just den person som älskar en villkorslöst, just för
den man är - oavsett hur man är.
• Vad tänker ni kring varaktig kärlek? Vad menar Mac,
Junos pappa, med att en ska hitta någon som gillar en för den en är? Har han
rätt eller ska vi istället vara den person andra vill att vi ska vara? Kan vi
veta att vi kan vara lycklig för alltid tillsammans med någon? Trots att
förändring är en del av den mänskliga naturen?
|
6. Det krävs mod för att visa kärlek och starka känslor. I
filmen påminner den person Juno väljer som mamma till sitt barn, Vanessa, om
en annan karaktär; Junos vän, kärlek och pappan till barnet; Paulie (!).
Både Vanessa och Paulie har starka känslor inom sig, men
de har inte helt lätt att ge uttryck för dem. I den hjärtknipande scenen på
köpcentret, när Vanessa pratar med bebisen i Junos mage, visar Vanessa prov
på stort mod samtidigt som hon övervinner något hos sig själv. Hon känner sig
fånig men glömmer helt bort sin tafatthet när hon känner bebisen sparka efter
sitt staplande tal till den. Den kavata och
talföra Juno skämtar bort och häm-mar Paulies försök att visa vad han känner
för Juno och hans små trevande antydningar blir inte tydliga förens han är
rejält uppjagad och arg på henne. Då kommer det fram att hon "krossat
hans hjärta".
• Varför är det så svårt att visa kärlek? Vad håller
Vanessa tillbaka? Varför säger Paulie inte tidigare rakt ut till Juno vad han
känner? Varför verkar Juno jobba i motsatt riktning och till och med försöka
para ihop Paulie med en annan tjej?
|
Vi jobbar med dessa kunskapskrav:
Förmåga:
|
E
|
C
|
A
|
Att kunna tolka och analysera
|
Du kan utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och
till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande
budskap i olika verk.
|
Du kan utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt
framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Du kan utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
Att kunna delta i en diskussion, uttrycka åsikter och kommentera
andras tankar
|
Du kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla
och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del
för samtalen och diskussionerna framåt.
|
Du kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade
och underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt.
|
Du kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade
och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
|
Att kunna redovisa
|
Du kan eleven förbereda
och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande
struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare
och sammanhang.
|
Du kan eleven förbereda
och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl
fungerande
struktur och innehåll och
relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Du kan eleven förbereda
och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl
fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte,
mottagare och sammanhang.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar