Vi ska börja med att putsa upp våra kunskaper om ordklasserna. Här finns en sammanfattning som jag har gjort om våra ordklasser. Den kan vi ta hjälp av när vi tar ut ordklasserna ur början av Stig Dagermans novell Att döda ett barn.
Så här gör vi:
1. Kopiera novellen här nedan till ett pages-dokument som döps till "Ditt namn_Dagerman"
2. Markera orden i färg, efter vilken ordklass de har (vi bestämmer var och en om vi vill ändra textfärgen eller om vi vill använda överstrykning):
Substantiv - röd
Adjektiv - orange
Verb - mörkgrön
Pronomen - mörkblå
Adverb - lila
Räkneord (eller artikel) - mörkturkos
Prepositioner - ljusblå
Konjunktioner - ljusgrön
Subjunktioner - rosa
Interjektioner - vinröd
3. Det här är en övning! Vi övar för att fräscha upp våra kunskaper! Att göra fel är att lära sig!
4. Gör gärna denna övning tillsammans med någon, det är lättare att ha någon att resonera med!
Lycka till!
Det är en lätt dag och solen står snett över slätten.
Snart skall klockorna ringa, ty det är söndag. Mellan ett par rågåkrar har
två unga hittat en stig som de aldrig förut gått och i slättens tre byar
blänker fönsterrutorna. Män rakar sig framför speglarna på köksborden och
kvinnor skär gnolande upp bröd till kaffet och barn sitter på golven och
knäpper sina livstycken. Det är den lyckliga morgonen till en ond dag, ty
denna dag skall ett barn dödas i den tredje byn av en lycklig man. Ännu
sitter barnet på golvet och knäpper sitt livstycke och mannen som rakar sig
säger att i dag skall de ta en roddtur nerför ån och kvinnan gnolar och
lägger upp det nyskurna brödet på ett blått fat.
Det far ingen skugga över köket och ändå står mannen som
skall döda barnet vid en röd bensinpump i den första byn. Det är en lycklig
man som tittar in i en kamera och i glaset ser han en liten blå bil och
bredvid bilen en ung flicka som skrattar. Medan flickan skrattar och mannen
tar den vackra bilden skruvar bensinförsäljaren fast locket på tanken och
säger att de får en fin dag. Flickan sätter sig i bilen och mannen som skall
döda ett barn tar upp sin plånbok ur fickan och säger att de skall åka till
havet och vid havet skall de låna en båt och ro långt, långt ut.
Genom de nerskruvade rutorna hör flickan i framsätet vad
han säger, hon blundar och när hon blundar ser hon havet och mannen bredvid
sig i båten. Det är ingen ond man, han är glad och lycklig och innan han
stiger in i bilen står han ett ögonblick framför kylaren som gnistrar i solen
och njuter av glansen och doften av bensin och hägg. Det faller ingen skugga
över bilen och den blanka kofångaren har inga bucklor och inte heller är den
röd av blod.
Men samtidigt som mannen i bilen i den första byn slår
igen dörren till vänster om sig och drar ut startknappen öppnar kvinnan i
köket i den tredje byn sitt skåp och hittar inget socker. Barnet som har
knäppt sitt livstycke och knutit sina skor står på knä på soffan och ser ån
som slingrar sig mellan alarna och den svarta ekan som ligger uppdragen i
gräset. Mannen som skall förlora sitt barn är färdigrakad och viker just ihop
spegeln. På bordet står kaffekopparna, brödet, grädden och flugorna. Det är
bara sockret som fattas och modern säger åt sitt barn att springa över till Larssons
och låna några bitar. Och medan barnet öppnar dörren ropar mannen efter det
att skynda på, för båten väntar på stranden och de skall ro så långt ut som
de aldrig förut rott. När barnet sedan springer genom trädgården tänker det
hela tiden på ån och på båten och på fiskarna som slår och ingen viskar till
det att det bara har åtta minuter kvar att leva och att båten skall ligga där
den ligger hela den dagen och många andra dagar.
|
Detta tittar jag på när jag bedömer uppgiften:
|
G
|
VG
|
MVG
|
Förmåga att behärska våra svenska ordklasser
Förmåga att uttrycka tankar på ett sätt så att alla
kan förstå
|
1. Du visar kunskap om svenska språket genom att känna
till och kunna använda de olika ordklasserna på ett till stor del fungerande sätt i uppgiften
|
1. Du visar kunskap om svenska språket genom att känna
till och kunna använda de olika ordklasserna på ett fungerande sätt i uppgiften
2. När du är osäker kring en ordklass berättar du hur du
har resonerat/tänkt kring ditt svar. Detta gör du genom att skriva hur du
tänkt inom parantes efter ordet.
Exempelvis så här:
Snart
(jag tänker att det är ett adverb för att det svarar på frågan ”när?”. Därför
är det inget adjektiv för ordet ”snart” beskriver inte hur saker och ting är,
utan när) skall klockorna ringa,
|
1. Du visar kunskap om svenska språket genom att känna
till och kunna använda de olika ordklasserna på ett mycket fungerande sätt i uppgiften.
2. När du är osäker kring en ordklass berättar du hur du
har resonerat/tänkt kring ditt svar. Detta gör du genom att skriva hur du
tänkt inom parantes efter ordet.
3. När du skriver vad du tänkt i din parantes är du
välformulerad och skriver på ett sådant sätt så dina tankar går att förstå.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar