onsdag 20 februari 2013

Verb i en text - övning, åk 8


 Verbets betydelse (dåtid)

Låttexten ”Celsius” här nedan är skriven av Joakim Berg (född 1970), sångare i Kent. Du ska nu böja om alla verb i låttexten till verbets olika dåtids-tempus.

     1.    Ta låttexten som ligger upptryckt på papper framme hos Pernilla. Stryk under alla verb. Detta är en karta för dig, så att du nu vet vilka ord du ska böja om.

     2.    På datorn kopierar du låttexten här nerifrån till ett tomt pages-dokument. Döp dokumentet till ”Ditt namn_Celsius”.

     3.    Böj sedan om alla verben till de olika dåtids-tempus som finns. Här får ni känna efter vad som passar bäst för varje verb. Vi väljer mellan preteritum, perfekt, pluskvamperfekt och konditionalis.  Kolla sammanfattningen på de olika ordklasserna vid osäkerhet!

    4.    I samma dokument svarar du på frågorna som finns här under låttexten. 

    5.    Lämna in det lösa pappret till Pernilla. Mejla dokumentet till pernilla@humfryskolan.se


Celsius
Så nära ligger sömnen

under alla täcken sval

svept och gömd i filtar

plast, nylon, cellofan

Min mun vid termometern

fuskar mig febersvag

& det känns som om

jag glömt någonting kvar…

Jag tappar mina kläder

jag tappar värmen

grad för grad

Nu skakar mina händer

värre varje dag

som cesium & syre

brinner Jag alldeles klart

& det känns som om

Jag glömt någonting kvar…

Hon är vaken

Jag vet att hon är vaken

Jag är vaken

Hon vet att Jag är vaken

Vi är vakna

Visst syns det att Vi

vaknat nyss
och väntar…

Så nära känner lukten

nu kan jag slappna av

& utanför på trappan

får frosten dig att tappa tag

Det har hunnit bli oktober

nu fryser gräset & går av

& jag hatar allt
som böjs & går av

Tänk om jag har fel
Jag kan ha fel…



Frågor till låttexten
1. Vad hände med låttexten när ni böjde om verben? Fick den en annan handling? Ett annat budskap? En annan känsla?

2. Var det något speciellt ställe i låttexten som du tycker att det blev bättre när ni böjde om verben?

3. Var det något speciellt ställe i låttexten som du tycker att det blev sämre när ni böjde om verben?



LYCKA TILL! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar