Alla övningar ni gör ska lämnas in/mejlas till mig:
- ni lämnar in för att jag ska kunna se er process!
- ni lämnar in för att jag ska kunna ge er löpande feed-back och hjälpa er vidare. Detta kommer att ske muntligt löpande under projektet.
Under projektet kommer vi enskilt att prata om era prestationer och tillsammans titta på er måluppfyllelse när era matriser i svenska fylls i och ändras.
Jag vill också poängtera att kvalité och måluppfyllelse inte nödvändigtvis hänger ihop med långa texter!
Inför och efter varje övning/moment kommer jag att peka på de målen som är i fokus just nu!
Det är sammanlagt 7 förmågor vi kommer att jobba med på olika ställen i detta projektet - bli inte rädda om det känns mycket - vi gör ju det här en hel termin!
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
1.
LÄSA
TEXTER
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och
sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande
sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter
med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och
använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och
sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett
ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier
utifrån olika texters särdrag.
|
Alla
texter vi läser, vare sig det är text i en bok, ett häfte eller på datorn, om
det är upplästa texter i form av ljud som vi lyssnar på eller om det är
dramatiserade texter som vi tittar på. Detta gör vi även när vi skriver egna
texter.
|
2.
KOMMENTERA
TEXTER OCH DÄRIGENOM VISA FÖRSTÅELSE FÖR DET LÄSTA
|
Genom att göra enkla sammanfattningar
av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
Detta
gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när
vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när
vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
|
3.
KOMMENTERA
OCH TOLKA TEXTER
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till
viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i
olika verk
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt
väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter,
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
Detta
gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när
vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när
vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
|
4.
KOMMENTERA
OCH TOLKA TEXTER
|
Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser
om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som
det har tillkommit i.
|
Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser
om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som
det har tillkommit i.
|
Eleven drar då väl underbyggda slutsatser
om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som
det har tillkommit i.
|
Detta
gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när
vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när
vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
|
5.
SPRÅKLIG
KORREKTHET
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss
språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt
god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt
väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god
språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
I
alla övningar där vi producerar skriven text.
|
6.
BERÄTTA
OCH GESTALTA
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel
uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi
med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt
dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
I
alla berättande texter som vi producerar.
|
7.
RESPONS
(BÅDE EGNA OCH ANDRAS TEXTER)
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om
texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen
om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet,
kvalitet och uttrycksfullhet på ett fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade och
nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons
bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl
fungerande sätt.
|
I
skrivandet av egna texter gör vi detta, genom att jobba med respons som vi
ger varandra. Även i valet av vilket textmaterial vi vill arbeta vidare med
gör vi detta.
Dessutom
gör vi det i vår tolkning av andras texter.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar