måndag 20 augusti 2012

Creative Writing - Kunskapsmatris

När vi jobbar i det här projektet så uppnår vi olika förmågor i olika övningar. 

Alla övningar ni gör ska lämnas in/mejlas till mig: 
- ni lämnar in för att jag ska kunna se er process! 
- ni lämnar in för att jag ska kunna ge er löpande feed-back och hjälpa er vidare. Detta kommer att ske muntligt löpande under projektet.

Under projektet kommer vi enskilt att prata om era prestationer och tillsammans titta på er måluppfyllelse när era matriser i svenska fylls i och ändras.

Jag vill också poängtera att kvalité och måluppfyllelse inte nödvändigtvis hänger ihop med långa texter! 

Inför och efter varje övning/moment kommer jag att peka på de målen som är i fokus just nu!

Det är sammanlagt 7 förmågor vi kommer att jobba med på olika ställen i detta projektet - bli inte rädda om det känns mycket - vi gör ju det här en hel termin!



Område
E
C
A
När gör vi detta?
1.

LÄSA TEXTER
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Alla texter vi läser, vare sig det är text i en bok, ett häfte eller på datorn, om det är upplästa texter i form av ljud som vi lyssnar på eller om det är dramatiserade texter som vi tittar på. Detta gör vi även när vi skriver egna texter.
2.

KOMMENTERA TEXTER OCH DÄRIGENOM VISA FÖRSTÅELSE FÖR DET LÄSTA
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.

Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.

Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.

Detta gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
3.

KOMMENTERA OCH TOLKA TEXTER
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Detta gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
4.

KOMMENTERA OCH TOLKA TEXTER
Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Detta gör vi när vi beskriver karaktärer i texter med hjälp av karaktärsschema, när vi jobbar med övningen kring att skapa historian kring olika föremål samt när vi skriver om en nyhetsartikel till andra perspektiv.
5.

SPRÅKLIG KORREKTHET
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
I alla övningar där vi producerar skriven text.
6.

BERÄTTA OCH GESTALTA
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.


De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.


De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.


I alla berättande texter som vi producerar.
7.

RESPONS (BÅDE EGNA OCH ANDRAS TEXTER)
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett fungerande sätt.

Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

I skrivandet av egna texter gör vi detta, genom att jobba med respons som vi ger varandra. Även i valet av vilket textmaterial vi vill arbeta vidare med gör vi detta.
Dessutom gör vi det i vår tolkning av andras texter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar