onsdag 14 november 2012

Berättelsen om långa gatan.


Vi är nu igång med arbetet att visuellt skapa en lång gata som sträcker sig över ett dygn. Denna skapelse ska nu få leta sig vidare in i en skönlitterär text. Det vi nu ska göra är att skriva en berättelse om vad som händer och sker

1) just vid den delen av dygnet (30-60 minuter) och delen av långa gatan som du varit med att skapa

eller

2) vid gatan över en lite längre tid än just bara 30-60 minuter. Då kan du själv bestämma om det skulle innebära en berättelse som sträcker sig över ett helt dygn eller ett halvt, eller tre timmar, eller.....

Våra texter blir minst en sida och max tre. Vi skriver i times new roman, 12p.



I texten ska vi arbeta med att få in någon replikväxling, alltså dialog.

Ni kan ladda ner pdf-en där det står tips om hur det går att markera dialog på olika sätt! TRYCK HÄR!

5 tips på bra grejer att tänka på när en skriver dialog TRYCK HÄR!



Vi jobbar med tre förmågor i svenskämnets kunskapskrav:


Område
E
C
A
När gör vi detta?


TOLKA
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk

Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Detta gör vi när vi tolkar och analyserar ”Långa gatan” som vi skapat visuellt och börjar tänka kring vilka berättelser och händelser som det vi skapat i bilderna berättar om.


SPRÅKLIG KORREKTHET
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
I alla övningar där vi producerar skriven text.


BERÄTTA OCH GESTALTA
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.


De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.


De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.


I alla berättande texter som vi producerar.


LYCKA TILL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar