Vi är nu igång med arbetet att visuellt skapa en lång gata som sträcker sig över ett dygn. Denna skapelse ska nu få leta sig vidare in i en skönlitterär text. Det vi nu ska göra är att skriva en berättelse om vad som händer och sker
1) just vid den delen av dygnet (30-60 minuter) och delen av långa gatan som du varit med att skapa
eller
2) vid gatan över en lite längre tid än just bara 30-60 minuter. Då kan du själv bestämma om det skulle innebära en berättelse som sträcker sig över ett helt dygn eller ett halvt, eller tre timmar, eller.....
Våra texter blir minst en sida och max tre. Vi skriver i times new roman, 12p.
I texten ska vi arbeta med att få in någon replikväxling, alltså dialog.
Ni kan ladda ner pdf-en där det står tips om hur det går att markera dialog på olika sätt! TRYCK HÄR!
1) just vid den delen av dygnet (30-60 minuter) och delen av långa gatan som du varit med att skapa
eller
2) vid gatan över en lite längre tid än just bara 30-60 minuter. Då kan du själv bestämma om det skulle innebära en berättelse som sträcker sig över ett helt dygn eller ett halvt, eller tre timmar, eller.....
Våra texter blir minst en sida och max tre. Vi skriver i times new roman, 12p.
I texten ska vi arbeta med att få in någon replikväxling, alltså dialog.
Ni kan ladda ner pdf-en där det står tips om hur det går att markera dialog på olika sätt! TRYCK HÄR!
5 tips på bra grejer att tänka på när en skriver dialog TRYCK HÄR!
Vi jobbar med tre förmågor i svenskämnets kunskapskrav:
LYCKA TILL!
Vi jobbar med tre förmågor i svenskämnets kunskapskrav:
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
TOLKA
|
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss
del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika
verk
|
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
Detta
gör vi när vi tolkar och analyserar ”Långa gatan” som vi skapat visuellt och
börjar tänka kring vilka berättelser och händelser som det vi skapat i bilderna
berättar om.
|
SPRÅKLIG
KORREKTHET
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss
språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt
god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt
väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god
språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
I
alla övningar där vi producerar skriven text.
|
BERÄTTA
OCH GESTALTA
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel
uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi
med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller
välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt
dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
I
alla berättande texter som vi producerar.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar