fredag 18 januari 2013

Skönlitterär grammatik


Nu ska vi börja jobba med skönlitteratur och grammatik tillsammans! Genom att kunna vår grammatik kan vi bli ännu bättre författare och det är väl inte så dumt? :)

Vi ska börja med att putsa upp våra kunskaper om ordklasserna. Här finns en sammanfattning som jag har gjort om våra ordklasser. Den kan vi ta hjälp av när vi tar ut ordklasserna ur början av Stig Dagermans novell Att döda ett barn.

Så här gör vi:
1. Kopiera novellen här nedan till ett pages-dokument som döps till "Ditt namn_Dagerman"

2. Markera orden i färg, efter vilken ordklass de har (vi bestämmer var och en om vi vill ändra textfärgen eller om vi vill använda överstrykning):

   Substantiv - röd
   Adjektiv - orange
   Verb - mörkgrön
   Pronomen - mörkblå
   Adverb - lila
   Räkneord (eller artikel) - mörkturkos
   Prepositioner -  ljusblå
   Konjunktioner - ljusgrön
   Subjunktioner - rosa
   Interjektioner - vinröd


När du är osäker kring en ordklass berättar du hur du har resonerat/tänkt kring ditt svar. Detta gör du genom att skriva hur du tänkt inom parantes efter ordet.

Exempelvis så här: 
Snart (jag tänker att det är ett adverb för att det svarar på frågan ”när?”. Därför är det inget adjektiv för ordet ”snart” beskriver inte hur saker och ting är, utan när) skall klockorna ringa......


3. Det här är en övning! Vi övar för att fräscha upp våra kunskaper! Att göra fel är att lära sig!

4. Gör gärna denna övning tillsammans med någon, det är lättare att ha någon att resonera med! OBS!
    Det ska ändå lämnas in var för sig.
    Lycka till!



Det är en lätt dag och solen står snett över slättenSnart skall klockorna ringaty det är söndag. Mellan ett par rågåkrar har två unga hittat en stig som de aldrig förut gått och i slättens tre byar blänker fönsterrutorna. Män rakar sig framför speglarna på köksborden och kvinnor skär gnolande upp bröd till kaffet och barn sitter på golven och knäpper sina livstycken. Det är den lyckliga morgonen till en ond dag, ty denna dag skall ett barn dödas i den tredje byn av en lycklig man. Ännu sitter barnet på golvet och knäpper sitt livstycke och mannen som rakar sig säger att i dag skall de ta en roddtur nerför ån och kvinnan gnolar och lägger upp det nyskurna brödet på ett blått fat.
Det far ingen skugga över köket och ändå står mannen som skall döda barnet vid en röd bensinpump i den första byn. Det är en lycklig man som tittar in i en kamera och i glaset ser han en liten blå bil och bredvid bilen en ung flicka som skrattar. Medan flickan skrattar och mannen tar den vackra bilden skruvar bensinförsäljaren fast locket på tanken och säger att de får en fin dag. Flickan sätter sig i bilen och mannen som skall döda ett barn tar upp sin plånbok ur fickan och säger att de skall åka till havet och vid havet skall de låna en båt och ro långt, långt ut.
Genom de nerskruvade rutorna hör flickan i framsätet vad han säger, hon blundar och när hon blundar ser hon havet och mannen bredvid sig i båten. Det är ingen ond man, han är glad och lycklig och innan han stiger in i bilen står han ett ögonblick framför kylaren som gnistrar i solen och njuter av glansen och doften av bensin och hägg. Det faller ingen skugga över bilen och den blanka kofångaren har inga bucklor och inte heller är den röd av blod.
Men samtidigt som mannen i bilen i den första byn slår igen dörren till vänster om sig och drar ut startknappen öppnar kvinnan i köket i den tredje byn sitt skåp och hittar inget socker. Barnet som har knäppt sitt livstycke och knutit sina skor står på knä på soffan och ser ån som slingrar sig mellan alarna och den svarta ekan som ligger uppdragen i gräset. Mannen som skall förlora sitt barn är färdigrakad och viker just ihop spegeln. På bordet står kaffekopparna, brödet, grädden och flugorna. Det är bara sockret som fattas och modern säger åt sitt barn att springa över till Larssons och låna några bitar. Och medan barnet öppnar dörren ropar mannen efter det att skynda på, för båten väntar på stranden och de skall ro så långt ut som de aldrig förut rott. När barnet sedan springer genom trädgården tänker det hela tiden på ån och på båten och på fiskarna som slår och ingen viskar till det att det bara har åtta minuter kvar att leva och att båten skall ligga där den ligger hela den dagen och många andra dagar.


Detta tittar jag på när jag bedömer uppgiften:


Område
E
C
A
När och hur gör vi detta?
Läsa
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

När vi läser  novellen.

När vi läser kompendiet om ordklasser för att hitta den informationen vi söker. Kanske använder vi då en annan lästeknik och ”skummläser” osv.


Skriva 
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Genom att vi visar att vi kan det här med ordklasser genom att markera orden rätt i texten.

Söka information
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Genom att använda kompendiet kring grammatik och ordklasser för att hitta den informationen vi söker (för stunden). 

Förklarande förmåga
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
När vi inom parantes berätta varför vi valt en viss ordklass vid osäkerhet. Då försöker vi vara så tydliga som möjligt när ni förklarar!

 
LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar