Vi ska jobba med författarporträtt som vi ska redovisa genom en presentation med hjälp av en keynote. Vi lägger ett brett perspektiv på vad en författare är. Det kan vara någon som skriver böcker. Det kan vara någon som skriver poesi. Det kan vara någon som skriver låtar. Det kan vara någon som skriver manus för teater eller tv. Kan det vara något mer?
Ni väljer en författare att forska om. Bygg upp ert arbete utifrån punkterna här nedan.
Att ta upp i ett författarporträtt:
- Namn och år då författaren levde
- Författarens bakgrund; familjeförhållanden, skolgång och utbildning, yrke, orter där hen har växt upp och orter där hen har bott etc.
- Hur många verk författaren har skrivit samt ge exempel på några kända verk
- Utdrag ur minst 3 verk - berätta då om handling/tolkning/budskap/tema
- Vad som kännetecknar författarens berättarstil (grundat i din analys i föregående punkt). Finns det exempelvis återkommande teman och/eller budskap? En speciell stil att alltid skriva på? Hur är språket?
- Eventuella orsaker till författarens sätt att skriva som t.ex. hård barndom, ensamhet, popkulturens revolution, hur samhället såg/ser ut etc.
- Vad författaren har betytt/betyder för litteraturen/musiken/filmen/ - vårt samhälle där vi lever?
Glöm inte att:
- Inled din presentations första bild med namn på författaren samt en bild. Kan också vara bra att redan här ha födelsedatum samt eventuellt dödsdatum i de fall författaren inte är med oss i livet längre.
- Efter detta så gör du en kort genomgång över vilka områden du kommer att ta upp. Lite som en innehållsförteckning över din presentation.
- Håll dig kort i de punkter du skriver i din presentation. Du blir inte godkänd om det du skriver i presentationen som syns på skärmen är exakt samma som du sedan berättar. Du ska alltså ha korta punkter som du sedan berättar mer utifrån. Då är det bra att du har ett manus i din hand som du kan utgå ifrån. Det är bra att öva på din presentation så att du inte hela tiden läser innantill ifrån manus-korten.
- Har ni med citat så ange efteråt från var (titel på bok och sida, eller titel på låt, eller titel på film och tidpunkt i filmen då det sägs)
- Tänk på vilken stil du väljer på din presentation. En tumregel kan vara att alltid ha samma typsnitt överallt och att vara konsekvent med storlek på rubriker samt brödtext. Tänk också på vilket typsnitt du väljer så att det är läsbart.
Vidare bör du tänka på vilken typ av animering du vill ha. Animeringen ska inte ta uppmärksamheten ifrån det du ska berätta utan hjälpa ditt berättande fram.
- Bilder är alltid bra att ha med, men du ska ha ett syfte med bilderna, de ska inte vara med ”bara för att”. Bildkälla ska anges i källförteckningen på sista sidan.
- Även andra typer av media får ni självklart infoga, så som ljud och rörlig bild. Samma regel gäller här: ange källan i källförteckningen på sista sidan.
- Avsluta din presentation med en källförteckning
- den exakta adressen till internetsidor du har använt, rubrik på texten och vem som är författare/ansvarig utgivare till dessa sidor, samt det datum då du var på sidan och hämtade faktan:
Fahl, Hanna (2013-01-28) Liten lista: programledare som inte får frågor om sina barn. Tillgänglig på Internet: http://www.dn.se/blogg/melodifestivalen2013/2013/01/28/liten-lista-programledare-som-inte-far-fragor-om-sina-barn/?a=
- tidningar du har använt anger du såhär:
Skånska Dagbladet (2013-04-03) Del B, sidan 2 Godkänd nagelbitare. Roland Klinteberg
- titel och författare till böcker du har använt. Även utgivningsår ska anges:
Tolkien, J. R. R. (1999) Sagan om ringen.
- bildkälla:
om det är taget ur en bok skriver ni som ”bokkällan” ovan + sidan bilden är på
om det är från internet skriver ni såhär:
Porträttbild på Nils Ferlin: http://jannika.se/nilsferlin/ (2006-01-04)
om det är från en tidning skriver ni precis som ”tidningskällan” ovan
- ljudkälla, exempelvis titel på låten och namn på upphovsmakaren.
- filmkälla, exempelvis namn på filmen och manusförfattaren/regissör. Är det ett filmklipp från nätet med exempelivs intervjue från exempelvis svt-play eller youtube, så anger ni det på samma vis som ni anger ”internetsidor”.
Vi jobbar med dessa förmågor:
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
Läsa
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
När ni läser utdrag ur vald författares verk, samt när ni söker information om författaren
|
Läsa och förstå
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
Då ni utifrån den faktan ni hittat skriver om författarens liv
|
Tolka och koppla till författar-intentioner
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsmakare.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsmakare.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsmakare.
|
Då ni tänker och skriver kring författarens berättarstil, teman etc. samt jämför författarens verk. Även då ni skriver om författarens liv och orsaker till varför hen skriver (som hen gör!)
|
Tolka och koppla till författar-intentioner
|
Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Då ni tänker och skriver kring författarens berättarstil, teman etc. samt jämför författarens verk. Även då ni skriver om författarens liv och orsaker till varför hen skriver (som hen gör!)
|
Söka information
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Då ni söker efter information om författaren
|
Estetiska kombinationer
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
När ni bygger er presentation i key-note
|
Presentera
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
När ni gör er presentation om författaren
|
Lycka till!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar