Denna vecka ska jag senast fredag ha in 2 dikter från er var:
1. Patti Smith-inspirerad dikt/argdikten
2. Dikten från associationsövningen (färg och dofter + minst ett egentillverkat ord)
Dikterna ska också bearbetas genom att ni tar bort slaskord och tänker på dispositionen, alltså hur ni “lay-outar” dikten.
UPPGIFTSFÖRKLARING:
1. Patti Smith-inspirerad dikt/argdikt
Går ut på att du skriver en dikt på minst 5 rader, där den första raden är en handling och resten förklara och berättar om den. Ni ska också jobba med att göra dikten så arg så möjligt. Hämta inspiration från Patti Smiths dikt "Pissfabriken".
2. Associationsövningsdikt
Skriv ner minst 5 ord som du vill ha med i din dikt. Fundera på:
Vilka färger förknippar du med de olika orden?
Vilka dofter förknippar du med de olika orden?
Nu har du ett diktmaterial att börja pussla ihop!
Skriv ner minst 5 ord som du vill ha med i din dikt. Fundera på:
Vilka färger förknippar du med de olika orden?
Vilka dofter förknippar du med de olika orden?
Nu har du ett diktmaterial att börja pussla ihop!
Dikten ska vara minst 6 rader.
När du har pusslat ihop din associationsdikt vill jag att du jobbar med att tillverka minst ett eget ord som du använder i din dikt.
Följ denna princip när du tillverkar ditt egna ord:
- Istället för att säga att man är på nöjesfältet så är man i lollipopcoasterland.
- Istället för att säga att man jobbar på en fabrik och att man tycker att det är piss så jobbar man på en pissfabrik
- Istället för att säga att man har bitit sig i läppen så är man läppbiten.
- Istället för att säga att man har på sig en parfym för killar så är man killparfymerad
- Istället för att säga att man åkte dit med tunnelbanan så kom man tunnelbaneåkt
Det centrala innehållet vi jobbar med är:
· Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
· Nya ord i språket, till exempel lånord.
· Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag
· Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form.
Det kunskapskrav vi jobbar med är:
Du skriver olika slags texter och försöker anpassa och variera språk och meningsbyggnad efter vad det är för sorts text du skriver och de språkliga normer som finns. De berättande texter du skriver innehåller enkla beskrivningar och berättargrepp och har en struktur, dramaturgi, och ”röd tråd”. (för betyget E)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar