På lektionen måndagen den 21 november lyssnar vi på Jason Diaktés (AKA Timbuktu) inläsning av Göran Sonnevis dikt ”Om kriget i Vietnam”. Missar du detta – ryck tag i mig på någon rast så får du lyssna på inläsningen!
”Om kriget i Vietnam” ska nu analyseras. Den finns i textform här nedan. Efter dikten finner du instruktioner i vad analysen ska innehålla. Längst ner finns betygskriterierna för bedömningen av uppgiften. Analysen mejlas till mig på pernilla@humfryskolan.se senast måndagkväll den 28 november. LYCKA TILL!
Bakom TV’n ändrades ljuset
utanför fönstren. Mörkret byttes
mot grått och träden framträdde
svarta i det klara grå ljuset
från nysnön. På morgonen
var allt igensnöat. Jag går nu
ut och sopar efter stormen.
Jag hör i radio att USA
gett ut en vitbok
om kriget i VIETNAM
i vilken Nordvietnam anklagas
för aggression. I går kväll
på TV
för aggression. I går kväll
på TV
såg vi en filminspelning från
Viet Congs sida, fick höra
helikoptermaskinernas
dova fladdrande,
från marken, från de beskjutnas
sida. I en annan film
för ett par veckor sedan
intervjuades de amerikanska
helikopterförarna av CBS. En av dem
beskrev sin utlösning
när han äntligen fick skott på
en ”VC”: han slungades
tre meter fram
av raketerna. Det blir
säkert mer snö idag
säger min granne, svartklädd
på väg till sitt arbete. Han
balsamerar döda och är nattvårdare på
mentalsjukhus. Trakten jag bor i – Lund
med omnejd – blir en allt vitare
bok, solen kommer och lyser
brännande kall över de vidsträckta sidorna.
De döda är siffror, som vilar, virvlar
som kristaller, i vinden över fälten. Hittills
beräknas 2 millioner ha dött i VIETNAM.
Här dör knappast någon
av annat än personliga skäl. Den svenska
ekonomin dödar numera
inte många, i varje fall
inte här i landet. Ingen för
krig i vårt land för att skydda
sina egna intressen. Ingen
bränner oss med napalm
för en feodal frihets skull.
På 14- och 1500talen fanns igen napalm.
Solen stiger här mot middag.
Det är snart mars 1965.
För var dag
dödas allt fler i USA’s vidriga krig.
Snöflingorna på fotot av
president Johnson
vid tiden för de sista bombningarna
i Nordvietnam – han steg
ur eller in i en bil – faller
allt tätare över de vita sidorna.
Fler döda, fler rättfärdiganden,
tills allt snöar igen
i den natt som slutgiltigt
ändrar sitt ljus utanför fönstret.
1. Skriv ner ord du inte förstår i dikten och ta reda på vad de betyder med hjälp av till exempel:
2. Vilket problem, tema eller ämne beskriver dikten? Vad handlar dikten om?
3. Hur är diktens språk? Vilka ord eller uttryck lägger du främst märke till?
4. I dikten ställs två världar mot varandra: diktjagets värld mot krigets värld. Beskriv dessa två världar.
5. I dikten används orden ”vit” och ”bok” tillsammans två gånger. De båda gångerna betyder detta olika saker. Vad?
6. Hur vill du beskriva stämningen i dikten?
7. Vad tror du författaren vill säga med dikten?
Betygskriterier diktanalys:
G: Du anpassar din text utifrån uppgiften och så att innehållet framgår tydligt. Därför tillämpar du också skriftspråkets normer och regler.
Din text har en ”röd tråd”/struktur.
VG: Du arbetar medvetet med språket i din text för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt.
Du använder skrivandet för att ge uttryck för dina egna tankar, åsikter och känslor.
MVG: Du uttrycker dig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang.
Du relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag. På så vis kan du visa ett personligt förhållningssätt till texterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar