1. Diktövning
– verbets betydelse (framtid)
Dikten
här nedan är skriven av Göran Sonnevi (född 1939). Tillsammans i gruppen ska
ni böja om alla verb i dikten till futurum.
1. Ta
dikten som ligger upptryckt på papper framme hos Pernilla. Stryk förts under
alla verb med en penna. Skriv alla gruppmedlemmars namn på pappret.
2. På
samma papper skriver ni ner de ord i dikten som ni inte förstår och slår upp
de i en ordbok – skriv ner en ordförklaring.
3. På
datorn kopierar ni dikten här nerifrån till ett tomt pages-dokument. Döp
dokumentet till ”Sonnevi_alla gruppmedelemars namn”.
4. Böj
sedan om alla verben.
5. I samma
dokument svarar ni på frågorna som finns under dikten.
6. Lämna
in det lösa pappret till Pernilla. Mejla dokumentet till
pernilla@humfryskolan.se
Momors
döende
sålde
jag billigt
Det
ägde jag
Det
var inte ens värt
ett
ruttet lingon
I
många år
var
du döende Blodigt skum
kring läpparna
blå
höll
min mor vaken
om natten
Din
jämmer
om
natten!
Som
irriterade mig
Jag var tom och glad när du slutade dö
Bara
jag
ägde ditt döende På begravningen var jag lugn och kall föraktade
vad
man sa
Det
var lögn det dom sa Dom köpte
ditt döende
först
när det var
förbrukat
och slut
Jag
sålde det gärna
Mitt
huvud
litet
och svävande
blåfärgat,
vitt
utan
innehåll, sammanpressat massivt En
produkt
av döendet
Kan
den säljas? Ja!
Av
någon annan
Frågor
till dikten
1. Vad
hände med dikten när ni böjde om verben? Fick den en annan handling? Ett
annat budskap? En annan känsla?
2. Var
det något speciellt ställe i dikten som ni tycker att det blev bättre när ni
böjde om verben?
3. Var
det något speciellt ställe i dikten som ni tycker att det blev sämre när ni
böjde om verben?
|
2. Låttextövning – verbets betydelse (dåtid)
Låttexten ”Celsius” här nedan är skriven av
Joakim Berg (född 1970),
sångare i Kent. Tillsammans i gruppen ska ni böja om alla verb i låttexten
till verbets olika dåtids-tempus.
1. Ta låttexten
som ligger upptryckt på papper framme hos Pernilla. Stryk förts under alla
verb med en penna. Skriv alla gruppmedlemmars namn på pappret.
2. På
samma papper skriver ni ner de ord i låttexten som ni inte förstår och slår
upp de i en ordbok – skriv ner en ordförklaring.
3. På
datorn kopierar ni låttexten här nerifrån till ett tomt pages-dokument. Döp
dokumentet till ”Berg_alla gruppmedelemars namn”.
4. Böj
sedan om alla verben till de olika dåtids-tempus som finns. Här får ni känna efter
vad som passar bäst för varje verb. Ni väljer mellan preteritum, perfekt, pluskvamperfekt
och konditionalis.
5. I samma
dokument svarar ni på frågorna som finns under dikten.
6. Lämna in det lösa pappret till Pernilla. Mejla dokumentet till pernilla@humfryskolan.se
Celsius
Så nära ligger sömnen
under alla täcken sval
svept och gömd i filtar
plast, nylon, cellofan
Min mun vid termometern
fuskar mig febersvag
& det känns som om
jag glömt någonting kvar…
Jag tappar mina kläder
jag tappar värmen
grad för grad
Nu skakar mina händer
värre varje dag
som cesium & syre
brinner Jag alldeles klart
& det känns som om
Jag glömt någonting kvar…
Hon är vaken
Jag vet att hon är vaken
Jag är vaken
Hon vet att Jag är vaken
Vi är vakna
Visst syns det att Vi
vaknat nyss
och väntar…
Så nära känner lukten
nu kan jag slappna av
& utanför på trappan
får frosten dig att tappa tag
Det har hunnit bli oktober
nu fryser gräset & går av
& jag hatar allt
som böjs & går av
Tänk om jag har fel
Jag kan ha fel…
Frågor till låttexten
1. Vad hände med låttexten när ni böjde om
verben? Fick den en annan handling? Ett annat budskap? En annan känsla?
2. Var det något speciellt ställe i låttexten som
ni tycker att det blev bättre när ni böjde om verben?
3. Var det något speciellt ställe i låttexten som
ni tycker att det blev sämre när ni böjde om verben?
|
Detta utgår jag ifrån när jag ger
er feed-back:
Förmåga
|
E
|
C
|
A
|
Att förstå det du läst
|
Genom att göra enkla, sammanfattningar
av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss
koppling till sammanhanget visar du grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt
god koppling till sammanhanget visar du god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god
koppling till sammanhanget visar du mycket god läsförståelse.
|
Att tolka det du läst för att se
budskap
|
Dessutom kan du, utifrån egna
erfarenheter, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett enkelt
sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter,
tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om
tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt
beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
Dessutom kan du, utifrån egna
erfarenheter, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat
sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
Att skriva
|
Du kan skriva texter med begripligt
innehåll och i huvudsak fungerande ”röd tråd” och viss språklig
variation.
|
Du kan skriva texter med relativt
tydligt innehåll och relativt väl fungerande ”röd tråd” och förhållandevis
god språklig variation.
|
Du kan skriva texter med tydligt
innehåll och väl fungerande ”röd tråd” och god språklig
variation.
|
Att stava, använda skiljetecken
osv.
|
I texterna använder du grundläggande
regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss
säkerhet.
|
I texterna använder du grundläggande
regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god
säkerhet.
|
I texterna använder du grundläggande
regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
|
Berätta vad du tycker om en text
Ta emot respons
|
Dessutom kan du ge enkla
omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan du ge utvecklade
omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Dessutom kan du ge välutvecklade
omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar