lördag 21 april 2012

Gruppövningar i poesigramatik



1. Diktövning – verbets betydelse (framtid)

Dikten här nedan är skriven av Göran Sonnevi (född 1939). Tillsammans i gruppen ska ni böja om alla verb i dikten till futurum.

     1.    Ta dikten som ligger upptryckt på papper framme hos Pernilla. Stryk förts under alla verb med en penna. Skriv alla gruppmedlemmars namn på pappret.

     2.    På samma papper skriver ni ner de ord i dikten som ni inte förstår och slår upp de i en ordbok – skriv ner en ordförklaring.

     3.    På datorn kopierar ni dikten här nerifrån till ett tomt pages-dokument. Döp dokumentet till ”Sonnevi_alla gruppmedelemars namn”.

    4.    Böj sedan om alla verben.

    5.    I samma dokument svarar ni på frågorna som finns under dikten. 

    6.    Lämna in det lösa pappret till Pernilla. Mejla dokumentet till pernilla@humfryskolan.se



Momors döende
sålde jag billigt
Det ägde jag
Det var inte ens värt
ett ruttet lingon
I många år
var du döende   Blodigt skum
kring läpparna
blå
höll min mor vaken
om natten
Din jämmer
om natten!
Som irriterade mig
Jag var tom och glad
när du slutade dö
Bara jag
ägde
ditt döende    På begravningen
var jag lugn och kall
föraktade
vad man sa
Det var lögn det dom sa     Dom köpte
ditt döende
först när det var
förbrukat och slut
Jag sålde det gärna
Mitt huvud
litet och svävande
blåfärgat, vitt
utan innehåll, sammanpressat massivt      En
produkt av döendet
Kan den säljas? Ja!
Av någon annan


Frågor till dikten
1. Vad hände med dikten när ni böjde om verben? Fick den en annan handling? Ett annat budskap? En annan känsla?

2. Var det något speciellt ställe i dikten som ni tycker att det blev bättre när ni böjde om verben?

3. Var det något speciellt ställe i dikten som ni tycker att det blev sämre när ni böjde om verben?




































































































2. Låttextövning – verbets betydelse (dåtid)

Låttexten ”Celsius” här nedan är skriven av Joakim Berg (född 1970), sångare i Kent. Tillsammans i gruppen ska ni böja om alla verb i låttexten till verbets olika dåtids-tempus.

     1.    Ta låttexten som ligger upptryckt på papper framme hos Pernilla. Stryk förts under alla verb med en penna. Skriv alla gruppmedlemmars namn på pappret.

     2.    På samma papper skriver ni ner de ord i låttexten som ni inte förstår och slår upp de i en ordbok – skriv ner en ordförklaring.

     3.    På datorn kopierar ni låttexten här nerifrån till ett tomt pages-dokument. Döp dokumentet till ”Berg_alla gruppmedelemars namn”.

     4.    Böj sedan om alla verben till de olika dåtids-tempus som finns. Här får ni känna efter vad som passar bäst för varje verb. Ni väljer mellan preteritum, perfekt, pluskvamperfekt och konditionalis.  

    5.    I samma dokument svarar ni på frågorna som finns under dikten. 

    6.    Lämna in det lösa pappret till Pernilla. Mejla dokumentet till pernilla@humfryskolan.se


Celsius
Så nära ligger sömnen

under alla täcken sval

svept och gömd i filtar

plast, nylon, cellofan

Min mun vid termometern

fuskar mig febersvag

& det känns som om

jag glömt någonting kvar…

Jag tappar mina kläder

jag tappar värmen

grad för grad

Nu skakar mina händer

värre varje dag

som cesium & syre

brinner Jag alldeles klart

& det känns som om

Jag glömt någonting kvar…

Hon är vaken

Jag vet att hon är vaken

Jag är vaken

Hon vet att Jag är vaken

Vi är vakna

Visst syns det att Vi

vaknat nyss
och väntar…

Så nära känner lukten

nu kan jag slappna av

& utanför på trappan

får frosten dig att tappa tag

Det har hunnit bli oktober

nu fryser gräset & går av

& jag hatar allt
som böjs & går av

Tänk om jag har fel
Jag kan ha fel…



Frågor till låttexten
1. Vad hände med låttexten när ni böjde om verben? Fick den en annan handling? Ett annat budskap? En annan känsla?

2. Var det något speciellt ställe i låttexten som ni tycker att det blev bättre när ni böjde om verben?

3. Var det något speciellt ställe i låttexten som ni tycker att det blev sämre när ni böjde om verben?




Detta utgår jag ifrån när jag ger er feed-back:
Förmåga
E
C
A
Att förstå det du läst
Genom att göra enkla, sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar du grundläggande läsförståelse.

Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar du god läsförståelse.

Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar du mycket god läsförståelse.

Att tolka det du läst för att se budskap
Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Dessutom kan du, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Att skriva
Du kan skriva texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande ”röd tråd” och viss språklig variation.

Du kan skriva texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande ”röd tråd” och förhållandevis god språklig variation.

Du kan skriva texter med tydligt innehåll och väl fungerande ”röd tråd” och god språklig variation.

Att stava, använda skiljetecken osv.
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet.
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet.
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
Berätta vad du tycker om en text

Ta emot respons
Dessutom kan du ge enkla omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Dessutom kan du ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.

Dessutom kan du ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar