Onsdagen 25/4
kommer vi under en heldag att arbeta med film inspirerad av stumfilm. Vi kommer
att skriva/rita manus, filma, göra textanimationer, redigera samt lägga till
ljud/musik. Torsdagen 4/5 tittar vi på alla filmer samt utvärderar projektet.
25/4 9.00 – 10.00 Introduktion och komma
igång
Vi tittar
tillsammans på några stumfilmsklipp och analyserar hur bild, musik och text
samspelar. Vi tittar också lite extra på hur män och kvinnor skildras på de
olika stumfilmsklippen. Finns det några normer för hur män och kvinnor
gestaltas? Visar klippen några stereotyper? Vilka normer gäller idag? Vad
skulle hända om man lekte med olika normer för hur man ska se och t.ex. gjorde
tvärtom?
Alla grupper får
ett ”start-kit”. Utifrån de föremål/kostymartiklar som start-kitet innehåller
skapar vi karaktärer som filmerna på något sätt kommer att handla om. Temat för
filmen är förälskelse. Vi arbetar med bildmanus.
10.00 -10.30
Rast
10.30 – 11.30 Filma och animera
Vi filmar de
sekvenser som ska ingå samt gör textanimationerna med stop-motion-teknik.
11.30-12.30
Lunch
12.30-13.30 Filma och animera (fortsättning)
13.30-14.30 Redigera och lägga på ljud
Vi redigerar det
filmade materialet tillsammans med animationerna samt lägger på ljud/musik. Använd gärna Garage Band. Filmerna görs
färdiga för filmvisningen.
4/5 13.30-15.30 Filmvisning, reception
och utvärdering
Alla grupper
visar sina filmer. Vi återvänder till frågor om stumfilm som form samt normer,
stereotyper, män och kvinnor. Vi utvärderar projektet.
Betygskriterier - bildämnet
Betygskriterier - svenskämnet
Animeringstips:
|
Betygskriterier - bildämnet
Förmåga:
|
G
|
VG
|
MVG
|
Processen
att framställa en bild
|
Du utför uppgifter i olika
tekniker: ritar, målar, tar fotografier, bearbeta bilder i dator, filmar,
klipper film, bygger skulpturer osv.
|
Du utför uppgifter i olika
tekniker: ritar, målar, tar fotografier, bearbeta bilder i dator, filmar,
klipper film, bygger skulpturer med ett personligt och medvetet resultat. Dina
bilder och filmer är uttrycksfulla. Under arbetet väger du för och nackdelar
och kan motivera dina val.
|
När du får en uppgift gör du
egen research, där du utifrån personliga idéer och uppslag intresserar dig
för området. Du tar själv reda på nya tekniker, låter dig inspireras för att
slutligen komma fram till något eget. Du visar att du har kreativa lösningar
på olika problem.
|
Att
kombinera bild med ord och musik
Att
medvetandegöra sina val
Att med
hjälp av bilder väcka debatt
|
Du visar att du kan använda
bilder i kombination med musik eller ord på ett medvetet sätt i arbetet med
film, reklambilder, affischer, scenografi, konstinstallationer etc.
|
Du visar att du kan använda
bilder i kombination med musik eller ord på ett medvetet sätt i arbetet med
film, reklambilder, affischer, scenografi, konstinstallationer etc. Du visar
också att du genom dina bilder kan väcka reaktioner som kan belysa ett
samhällsproblem eller sätta andra frågor under debatt.
|
|
Bildanalys:
förmåga att tolka och diskutera bilder
|
Du visar i diskussioner och
skriftliga uppgifter att du kan prata om andras och egna bilder och tolka
budskap i bilder och filmer.
|
Du visar i diskussioner och
skriftliga uppgifter att du kan prata om andras och egna bilder där du
använder begrepp inom bildområdet och tolkar budskap i bilder och filmer på
ett genomtänkt och djupsinnigt sätt.
|
Du visar i diskussioner och skriftliga uppgifter
att du kan prata om andras och egna bilder där du använder begrepp inom
bildområdet och tolkar budskap i bilder och filmer på ett genomtänkt och
djupt sett med personliga iaktagelser, funderingar och egna slutsatser.
|
Betygskriterier - svenskämnet
Förmåga:
|
G
|
VG
|
MVG
|
Att diskutera och göra sig förstådd samt samarbeta med andra
|
Du deltar aktivt i
samtal och diskussioner och visar att du kan sätta dig in i andras tankar
|
Du argumenterar i
diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten, ställer frågor som hör
till ämnet, lyssnar på andra och granskar dina egna och andras argument.
|
|
Att kunna visa upp slutförd uppgift för andra
|
Du kan redovisa
muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.
|
||
Att uppleva samt tolka och analysera olika slags texter, t.ex.
rörliga bilder.
|
Du tar del av,
reflekterar över och värderar innehåll och uttrycksmedel i bild, film och
teater.
|
Du gör enkla
analyser av innehåll och form hos olika slags texter och använder och
behärskar bland annat ord för olika genrer och berättartekniker.
|
Eleven tolkar och värderar med originalitet och precision
texter av olika slag.
|
Att uttrycka sig på olika sätt
|
Du är lyhörd för och
reflekterar över stilistiska variationer och olika sätt att uttrycka sig i
tal och skrift.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar