måndag 23 april 2012

Stumfilmsprojekt


Onsdagen 25/4 kommer vi under en heldag att arbeta med film inspirerad av stumfilm. Vi kommer att skriva/rita manus, filma, göra textanimationer, redigera samt lägga till ljud/musik. Torsdagen 4/5 tittar vi på alla filmer samt utvärderar projektet.  

25/4 9.00 – 10.00 Introduktion och komma igång
Vi tittar tillsammans på några stumfilmsklipp och analyserar hur bild, musik och text samspelar. Vi tittar också lite extra på hur män och kvinnor skildras på de olika stumfilmsklippen. Finns det några normer för hur män och kvinnor gestaltas? Visar klippen några stereotyper? Vilka normer gäller idag? Vad skulle hända om man lekte med olika normer för hur man ska se och t.ex. gjorde tvärtom?

Alla grupper får ett ”start-kit”. Utifrån de föremål/kostymartiklar som start-kitet innehåller skapar vi karaktärer som filmerna på något sätt kommer att handla om. Temat för filmen är förälskelse. Vi arbetar med bildmanus.

10.00 -10.30 Rast

10.30 – 11.30 Filma och animera
Vi filmar de sekvenser som ska ingå samt gör textanimationerna med stop-motion-teknik.

11.30-12.30 Lunch

12.30-13.30 Filma och animera (fortsättning)

13.30-14.30 Redigera och lägga på ljud
Vi redigerar det filmade materialet tillsammans med animationerna samt lägger på ljud/musik.  Använd gärna Garage Band. Filmerna görs färdiga för filmvisningen.

4/5 13.30-15.30 Filmvisning, reception och utvärdering
Alla grupper visar sina filmer. Vi återvänder till frågor om stumfilm som form samt normer, stereotyper, män och kvinnor. Vi utvärderar projektet. 

Animeringstips:



Betygskriterier - bildämnet

Förmåga:
G
VG
MVG
Processen att framställa en bild
Du utför uppgifter i olika tekniker: ritar, målar, tar fotografier, bearbeta bilder i dator, filmar, klipper film, bygger skulpturer osv.
Du utför uppgifter i olika tekniker: ritar, målar, tar fotografier, bearbeta bilder i dator, filmar, klipper film, bygger skulpturer med ett personligt och medvetet resultat. Dina bilder och filmer är uttrycksfulla. Under arbetet väger du för och nackdelar och kan motivera dina val.
När du får en uppgift gör du egen research, där du utifrån personliga idéer och uppslag intresserar dig för området. Du tar själv reda på nya tekniker, låter dig inspireras för att slutligen komma fram till något eget. Du visar att du har kreativa lösningar på olika problem.

Att kombinera bild med ord och musik
Att medvetandegöra sina val
Att med hjälp av bilder väcka debatt

Du visar att du kan använda bilder i kombination med musik eller ord på ett medvetet sätt i arbetet med film, reklambilder, affischer, scenografi, konstinstallationer etc.
Du visar att du kan använda bilder i kombination med musik eller ord på ett medvetet sätt i arbetet med film, reklambilder, affischer, scenografi, konstinstallationer etc. Du visar också att du genom dina bilder kan väcka reaktioner som kan belysa ett samhällsproblem eller sätta andra frågor under debatt.
Bildanalys: förmåga att tolka och diskutera bilder
Du visar i diskussioner och skriftliga uppgifter att du kan prata om andras och egna bilder och tolka budskap i bilder och filmer.
Du visar i diskussioner och skriftliga uppgifter att du kan prata om andras och egna bilder där du använder begrepp inom bildområdet och tolkar budskap i bilder och filmer på ett genomtänkt och djupsinnigt sätt.
Du visar i diskussioner och skriftliga uppgifter att du kan prata om andras och egna bilder där du använder begrepp inom bildområdet och tolkar budskap i bilder och filmer på ett genomtänkt och djupt sett med personliga iaktagelser, funderingar och egna slutsatser.



Betygskriterier - svenskämnet

Förmåga:
G
VG
MVG
Att diskutera och göra sig förstådd samt samarbeta med andra


Du deltar aktivt i samtal och diskussioner och visar att du kan sätta dig in i andras tankar



Du argumenterar i diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten, ställer frågor som hör till ämnet, lyssnar på andra och granskar dina egna och andras argument.


Att kunna visa upp slutförd uppgift för andra
Du kan redovisa muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.



Att uppleva samt tolka och analysera olika slags texter, t.ex. rörliga bilder.
Du tar del av, reflekterar över och värderar innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater.
Du gör enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter och använder och behärskar bland annat ord för olika genrer och berättartekniker.

Eleven tolkar och värderar med originalitet och precision texter av olika slag.

Att uttrycka sig på olika sätt


Du är lyhörd för och reflekterar över stilistiska variationer och olika sätt att uttrycka sig i tal och skrift.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar