fredag 11 maj 2012

Betygskriterier - Slöjd, åk 9


G 1-5 Mål: kunna i ord och bild presentera idéer samt planera slöjdarbetet, -Lokalt kursplansmål: Du ska kunna göra en skiss och skriva om ditt projekt, och planera vilket material som behövs.
Mål: kunna välja material, färg och form och ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter, -Lokala kursplansmål: Du kan välja ett material som funkar bra till ditt projekt, och anpassa det efter en budget. Du tänker på miljön och funktionen i din design.
Mål: kunna arbeta efter olika instruktioner, välja lämpliga arbetsmetoder samt hantera redskap och verktyg på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet, -Lokala kursplansmål: Du kan följa enklare instruktioner, välja rätt redskap eller verktyg, och använda dem på ett säkert sätt.
Mål: kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen, -Lokala kursplansmål: Du kommer på egna lösningar och slutför ditt projekt.

Mål: kunna beskriva slöjdprocessen och motivera de val som har gjorts under arbetets gång från idé till färdig produkt samt kunna värdera arbetsinsatsen och hur den påverkat slöjdarbetets resultat. -Lokalt Kursplansmål: Du kan förklara hur ditt arbete gick och berätta om dina val om tex: (Material, verktyg) Du kan berätta vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra, och förklara hur det påverkade ditt arbete.
Slöjd VG 1-5 Mål: Eleven överväger olika alternativ att genomföra en idé och presenterar egna skisser eller modeller till slöjdarbeten.?-Lokalt kursplansmål: Du kan komma med flera förslag till ett projekt och gör detaljerade skisser och modeller.
Mål: Eleven väljer material, färg och form samt motiverar sina val utifrån funktion, estetiska aspekter, miljö och ekonomi.?-Lokalt kursplansmål: Du tänker igenom dina material och anpassar dom efter hur de fungerar och ser ut . Du tänker även på hur miljövänligt och ekonomiskt ditt val är.
Mål: Eleven formger och framställer sina slöjdarbeten utifrån kunskaper om material, arbetsmetoder, tekniker och redskap.?-Lokalt kursplansmål: Du formger ditt arbete efter det du vet om de material du tänker använda och de tekniker du tänker använda.
Mål: Eleven arbetar efter instruktioner, ritningar, mönster eller andra arbetsbeskrivningar.?-Lokalt kursplansmål: Du kan till stor del på egen hand följa instruktioner, ritningar och mönster.
Mål: Eleven förklarar och motiverar olika led i slöjdprocessen. -Lokalt kursplansmål: Du förklarar hur du har tänkt med ditt arbete, och hur du ska lösa olika tekniska problem.
Svar:
Slöjd MVG 1-5 Mål: Eleven tar initiativ till, planerar och tar ansvar för mer omfattande och avancerade moment under hela slöjdprocessen. Lokalt kursplansmål: Du kommer med egna ideér till arbetet, gör en planering och tar ansvaret för att arbetet ska bli färdigt.
Mål: Eleven har en utvecklad kunskap om och visar känsla för formgivning och funktion.?-Lokalt kursplansmål: Du kan formge dina projekt och visar att det finns en tanke med hur de ska fungera.
Mål: Eleven finner konstruktiva lösningar i sitt arbete, omprövar vid behov sina tidigare val samt tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i nya situationer. -Lokalt kursplansmål: Du hittar bra lösningar i ditt arbete, och om du märker att något inte fungerar försöker du hitta en bättre lösning och ger inte upp.
Mål: Eleven arbetar självständigt, målmedvetet och kreativt i olika slöjdsituationer. -Lokalt kursplansmål: Du arbetar självständigt, målmedvetet och kreativt med dina projekt.

Mål: Eleven värderar på ett realistiskt sätt sin arbetsinsats och sin produkt ur funktionella och estetiska aspekter. -Lokalt kursplansmål: Du kan samtala kring din arbetsinsats och resonera vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Du kan prata om din produkt och resonera vad som är bra med den och vad som kunde gjorts annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar