tisdag 8 maj 2012

Två diktövningar, åk 9



1.
I den här dikten av Edith Södergran (född 1892) saknas ett antal ord. Du bestämmer själv vilka! Fyll i luckorna med ett eller flera ord – du bestämmer själv hur många och vilka som passar. Du bestämmer också om och var det ska vara punkt, stora bokstäver, utropstecken, frågetecken eller kommatecken.


Kopiera dikten till en tom pagessida. Ta bort sträcken och sätt istället in dina egna ord! Du får skriva hur många eller få ord du vill. Skriv till sist en titel över dikten. OBS! Tänk inte på hur ursprungsdikten ser ut - det är du som är poeten nu!


__ fots
__ genom solsystemen
innan jag fann __ av __
Jag __
__ i rymden __
gnistor strömma __ luften
till __









































2.
I den här dikten av Kristina Lugn (född 1948) saknas ett antal ord. Du bestämmer själv vilka! Fyll i luckorna med ett eller flera ord – du bestämmer själv hur många och vilka som passar. Du bestämmer också om och var det ska vara punkt, stora bokstäver, utropstecken, frågetecken eller kommatecken.

Kopiera dikten till ett tomt pagesdokument. Istället för sträcken sätter du in dina egna ord! Du får skriva hur många eller få ord du vill för varje sträck. Skriv till slut en titel över dikten. OBS! Tänk inte på hur ursprungsdikten ser ut – det är du som är poeten nu!

Du ska få ett 

panoramafönster

i barnbidrag.

___ ska vara

din vardagsrumstapet

och ___ ska skriva ___



Du ___ ett hem

som älskar dig.

Du ska få ett sinne
för humor.

___ Strindbergs 

samlade verk.



Och alla mina ___

Min present till dig

är att du ska ___
och tåla all

slags väderlek.

Du ska få god

___ och

svindlande takhöjd

med ___

Du ska få ett liv som

förlåter dig ___.



___ i tanken ska du vara.

Och stark i känslan.

Du ska få ha roligt.

Allt detta står i

hemförsäkringen.

Du ___ vara ifred.



Mitt underhållsbidrag

till dig är att du aldrig

någonsin kommer att

sluta ___
Du ska få  ___ hjärta.

Och ett ___



Och ett ___



Den du litar på

släpper inte din ___
Min ___  till dig

är att om du faller

så ska ___ 

glädjas åt att

___



Ett vänligt leende

ska gå genom 

hela ___

En frisedel ska jag

sända från
min ___

Du ska inte få
ärva någonting 

alls av___

Men du ska få
___



Dessa betygskriterier tittar jag på när jag bedömer era diktövningar:


G
VG
MVG
Att skriva poesi
Du skriver poesi så att innehållet, budskapet, framgår tydligt. Du tillämpar skriftspråkets normer vad gäller poesi.
Du anpassar ditt sätt att skriva efter:
Text: att det är poesi du ska skriva
Syfte: uttryck ett budskap i modern tid
Mottagare: människor som lever här och nu – gamla som unga

Att vara kreativ med språket
Du visar på kunskap om språket och visar att du kan använda olika typer av ord. Du använder och väljer orden medvetet och inte bara ”för att där ska stå ord”
Du arbetar medvetet med ditt språk: både vilka ord du väljer och vad du väljer att ha för böjning. Detta leder till en uttrycksfull poesi
Förutom att du arbetar medvetet med dina ordval använder du dig olika poetiska tekniker, exempelvis: - hittar på egna ord
- rim
- upprepningar
- jobbar med hur dikten syns på pappret

Att uttrycka sig och ha ett budskap

Du använder skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor och som ett redskap för kommunikation.

Du uttrycker dig säkert, välformulerat och har en tydlig struktur. Du arbetar igenom budskapet i dikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar