torsdag 6 september 2012

Bokrecension i klass 6


Bokrecension - Arbetsgång

Här är en arbetsgång som du kan följa när du skriver en bokrecension.


1. Presentera bokens titel och författarens namn. 

2. Vilken genre tillhör boken? (ex: detektivroman, äventyrsroman, kärleksroman, historisk roman osv.

)

3. Redogör för bokens handling. Koncentrera dig på det väsentligaste!

4. Välj ut en av de viktigaste huvudpersonerna i boken och berätta om denne. Hur utvecklas denne under berättelsens gång? Vad tycker du?
 

5. Berätta vilken tid boken utspelar sig i och i vilken miljö (exempelvis: Historien utspelar sig i en småstad någonstans i Sverige på 90-talet. Huvudpersonen Laila bor i en lägenhet väldigt centralt….osv.)

6. Berätta vad författaren vill förmedla med sin berättelse? Ge din egen uppfattning! Vad tror du? Ge något exempel från boken där budskapet är tydligt för dig!

7. Avsluta med att ge ditt personliga omdöme! Frågor du då kan svara på (om du vill) är: Lyckas författaren med det hen vill? Har boken något att ge oss i dag? Är boken läsvärd? Kan du rekommendera den för andra läsare? Vad är bra och dåligt och varför? Glöm inte att motivera varför du tycker så som du gör!



Område
E
C
A
När gör vi detta?
Läsa
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerade sätt.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

När vi läser vår bok.
Läsa & förstå
Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse.

Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse.

Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.

När vi skriver bokrecensionen
Tolka det lästa
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

När du i din recension för fram dina egna åsikter om vad boken handlar om och vad det betyder.
Skriva och skrivregler
I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet.

I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet.

I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.

När du kollar igenom din skrivna text så den är läsbar och inte innehåller några stavfel, särskrivningar
och liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar