Bokrecension - Arbetsgång
Här är en arbetsgång som du kan följa när du skriver
en bokrecension.
1. Presentera bokens
titel och författarens namn.
2. Vilken genre tillhör
boken? (ex: detektivroman, äventyrsroman,
kärleksroman, historisk roman osv.
)
3. Redogör
för bokens handling. Koncentrera dig på det väsentligaste!
4. Välj ut
en av de viktigaste huvudpersonerna i boken och berätta om denne. Hur
utvecklas denne under berättelsens gång? Vad tycker du?
5. Berätta
vilken tid boken utspelar sig i och i vilken miljö (exempelvis: Historien
utspelar sig i en småstad någonstans i Sverige på 90-talet. Huvudpersonen Laila
bor i en lägenhet väldigt centralt….osv.)
6. Berätta
vad författaren vill förmedla med sin berättelse? Ge din egen uppfattning! Vad
tror du? Ge något exempel från boken där budskapet är tydligt för dig!
7. Avsluta
med att ge ditt personliga omdöme! Frågor du då kan svara på (om du vill)
är: Lyckas författaren med det hen vill? Har boken något att ge oss i dag? Är
boken läsvärd? Kan du rekommendera den för andra läsare? Vad är bra och dåligt
och varför? Glöm inte att motivera varför du tycker så som du gör!
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
Läsa
|
Eleven kan läsa
skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt genom
att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerade sätt.
|
Eleven kan läsa
skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom
att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt.
|
Eleven kan läsa
skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket
gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och
effektivt sätt.
|
När vi läser vår bok.
|
Läsa & förstå
|
Genom att göra enkla,
kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera
centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande
läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med
relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med
god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.
|
När vi skriver
bokrecensionen
|
Tolka det lästa
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter tolka och föra enkla och till viss del
underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt
på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter tolka och föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt
på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
Dessutom kan eleven
utifrån egna erfarenheter tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat
sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
|
När du i din recension
för fram dina egna åsikter om vad boken handlar om och vad det betyder.
|
Skriva och skrivregler
|
I texterna använder
eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med
viss säkerhet.
|
I texterna använder
eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med
relativt god säkerhet.
|
I texterna använder
eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med
god säkerhet.
|
När
du kollar igenom din skrivna text så den är läsbar och inte innehåller några
stavfel, särskrivningar
och liknande.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar