Bokrecension - Arbetsgång
Här är en arbetsgång som du kan följa när du skriver
en bokrecension.
1. Presentera bokens
titel och författarens namn.
2. Vilken genre tillhör
boken? (ex: detektivroman, äventyrsroman,
kärleksroman, historisk roman osv.
)
3. Redogör
för bokens handling. Koncentrera dig på det väsentligaste!
4. Välj ut
en av de viktigaste huvudpersonerna i boken och berätta om denne. Hur
utvecklas denne under berättelsens gång? Vad tycker du?
5. Berätta
vilken tid boken utspelar sig i och i vilken miljö (exempelvis: Historien
utspelar sig i en småstad någonstans i Sverige på 90-talet. Huvudpersonen Laila
bor i en lägenhet väldigt centralt….osv.)
6. Berätta
vad författaren vill förmedla med sin berättelse? Ge din egen uppfattning! Vad
tror du? Ge något exempel från boken där budskapet är tydligt för dig!
7. Avsluta
med att ge ditt personliga omdöme! Frågor du då kan svara på (om du vill)
är:
- Lyckas författaren med det hen vill?
- Har boken något att ge oss i dag?
- Är
boken läsvärd?
- Kan du rekommendera den för andra läsare?
- Vad är bra och dåligt
och varför?
Glöm inte att motivera varför du tycker så som du gör!
Dessa förmågor utvecklar vi genom läsningen och bokrecensionen:
Område
|
E
|
C
|
A
|
När gör vi detta?
|
Läsa
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt
genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda
lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott
flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda
lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket
gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja
och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
|
När vi läser vår bok.
|
Läsa och förstå
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika
texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband
och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika
texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av
olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
|
När vi skriver
bokrecensionen
|
Tolka
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del
underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika
verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika
livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
|
När du i din recension
för fram dina egna åsikter om vad boken handlar om och vad det betyder.
|
Tolka och koppla till
författar-intentioner
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket
med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del
underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och
kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om
verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt väl
underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och
kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl
underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och
kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
När du i din
bokrecension tänker och resonerar kring författaren och dennes avsikter med
boken.
|
Skriva
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig
variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning
till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig
variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning
till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig
variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning
till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
När du kollar igenom din skrivna text så den är läsbar och inte innehåller några stavfel, särskrivningar
och liknande. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar