torsdag 6 september 2012

Bokrecension i klass 7, 8 och 9


Bokrecension - Arbetsgång

Här är en arbetsgång som du kan följa när du skriver en bokrecension.


1. Presentera bokens titel och författarens namn. 

2. Vilken genre tillhör boken? (ex: detektivroman, äventyrsroman, kärleksroman, historisk roman osv.

)

3. Redogör för bokens handling. Koncentrera dig på det väsentligaste!

4. Välj ut en av de viktigaste huvudpersonerna i boken och berätta om denne. Hur utvecklas denne under berättelsens gång? Vad tycker du?
 

5. Berätta vilken tid boken utspelar sig i och i vilken miljö (exempelvis: Historien utspelar sig i en småstad någonstans i Sverige på 90-talet. Huvudpersonen Laila bor i en lägenhet väldigt centralt….osv.)

6. Berätta vad författaren vill förmedla med sin berättelse? Ge din egen uppfattning! Vad tror du? Ge något exempel från boken där budskapet är tydligt för dig!

7. Avsluta med att ge ditt personliga omdöme! Frågor du då kan svara på (om du vill) är: 
- Lyckas författaren med det hen vill? 
- Har boken något att ge oss i dag? 
- Är boken läsvärd? 
- Kan du rekommendera den för andra läsare? 
- Vad är bra och dåligt och varför? 
Glöm inte att motivera varför du tycker så som du gör!



Dessa förmågor utvecklar vi genom läsningen och bokrecensionen:

Område
E
C
A
När gör vi detta?
Läsa
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.

När vi läser vår bok.
Läsa och förstå
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
När vi skriver bokrecensionen
Tolka
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
När du i din recension för fram dina egna åsikter om vad boken handlar om och vad det betyder.
Tolka och koppla till författar-intentioner
Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
När du i din bokrecension tänker och resonerar kring författaren och dennes avsikter med boken.
Skriva
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
När du kollar igenom din skrivna text så den är läsbar och inte innehåller några stavfel, särskrivningar
och liknande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar